Roman: Formare permanentă – prima serie –
Miercuri, 6 noiembrie, a.c., la Institutul Teologic Franciscan din Roman, a avut loc prima sesiune de formare permanentă pentru frații Provinciei noastre, la care au participat 40 de frați, atât din conventurile din țară, cât și din străinătate. Întâlnirea a fost moderată de Pr. Provincial Damian-Gheorghe Pătrașcu, avându-l drept invitat pe domnul Prof. Univ. Dr. Alois Gherguț, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, din Iași. Obiectivul acestei prime întâlniri a fost unul de reflecție asupra importanței formării permanente, cu implicațiile ei fraterne, dar și sociale și pastorale.
Distribuie cu:
Întâlnirea a început la ora 9:00, cu un moment de rugăciune și prin cuvântul de deschidere al părintelui Provincial care, după salutul fratern, a dat citire introducerii Proiectului Provincial Cvadrienal 2024-2028, pentru a aminti fraților că importanța formării permanente își are rațiunea ei în însăși dinamica seculară a Ordinului nostru, dacă privim, în primul rând, la itinerarul progresiv al Sf. Părinte Francisc întru cunoașterea lui Cristos și urmarea Sa, pentru înțelegerea vocației și misiunii sale și a fraților săi.
A urmat apoi expunerea tematică din partea domnului profesor Alois Gherguț, cu titlul: „Formarea continuă: provocări și contextualizări”, expunere ce a constat, mai întâi, într-o abordare sociologică, cu implicații morale și creștine, a anumitor fenomene stringente din societatea de astăzi cu care Biserica se confruntă direct sau indirect. Astfel de fenomene sunt: criza familiei și a instituției căsătoriei, globalizarea, emigrația, ateismul, secularizarea, libertinismul, denigrarea imaginii Bisericii, efectele pandemiei, efectele erei digitale, consumul de narcotice, homosexualitatea și noile ideologii de gen. Astfel de fenomene necesită atenția și implicarea Bisericii, iar succesul, în acest sens, depinde de capacitatea de adaptare a preotului de azi la realitățile și transformările lumii și ale societății. Această adaptare nu înseamnă compromis, ci o modalitate echilibrată, înțeleaptă și asumată de construire a unei relații sănătoase și eficiente cu credincioșii laici, atât la nivel comunitare, cât și individual. Astfel de relații trebuie să se bazeze pe conștientizarea adevăratelor probleme cu care se confruntă o comunitate, pe autoritatea morală și demnitatea pe care Biserica trebuie să și le conserve, pe cunoașterea reciprocă autentică, pe dialog, empatie, implicare, smerenie, acceptarea necondiționată a celuilalt și colaborare, pe atenția specială acordată fiecăruia, pe tot ceea ce unește, cu adevărat, o comunitate, pe învingerea propriilor limite, stereotipuri de gândire și prejudecăți. Alături de cele prezentate, domnul profesor Alois Gherguț a lansat fraților și o serie de întrebări care să îi ajute în cunoașterea de sine și a acelora alături de care își desfășoară misiunea, în înțelegerea diferitelor probleme ale vieții și ale societății de care trebuie să țină cont.
După expunerea domnului profesor, a fost alocat și un timp pentru întrebări și dezbateri în plen. La amiază frații au celebrat împreună Sf. Liturghie, prezidată de părintele Provincial care a ținut și un scurt cuvânt de învățătură pe marginea Cuvântului lui Dumnezeu, după care a urmat prânzul frățesc oferit prin ospitalitatea comunității fraților de la Roman. După prânz, au urmat discuțiile în grupurile de lucru, frații fiind ghidați de 2 întrebări evaluative oferite de domnul profesor Alois Gherguț, cât privește calitatea relațiilor cu credincioșii aici din comunitățile pe care le păstoresc. După aceste discuții, frații s-au reunit în plen pentru a împărtăși în sinteză ideile și impresiile care au reieșit. În urma acestor împărtășiri, părintele Provincial a punctat anumite concluzii legate de responsabilitatea fraților în a se implica în îndeplinirea îndatoririlor lor în comunitate și în Biserică, în a răspunde pozitiv la inițiativele Provinciei.
Întâlnirea s-a încheiat cu un moment de rugăciune și cu salutul fratern din partea Ministrului Provincial, în asentimentul tuturor fraților participanți.