Conferința despre Duminica Bibliei
În data de 20 ianuarie 2024, Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, prin activitatea Centrului de Studii Biblice „Sfântul Anton de Padova”, ne-a invitat să participăm la conferința „Rămâneți în cuvântul meu” (In 8,31) susținută de lect. dr. pr. Mihai Afrențoae. Evenimentul s-a desfășurat în Aula „Petru Albert”, fiind o reiterare a inițiativei Sfântului Părinte Francisc de a rămâne în permanență conectați la adevărul Sfintei Scripturi. La conferință au participat persoane consacrate, elevi, studenți, precum și credincioși interesați de aprofundarea tematicii propuse, Cuvântul ca fundament al cunoașterii și trăirii credinței creștine.
Distribuie cu:
Aflat în descendența Scrisorii apostolice „Aperuit illis” ca răspuns la iubirea lui Dumnezeu, pr. Mihai Afrențoae afirma încă de la începutul exortației sale interdependența dintre gratuitatea mântuirii și colaborarea umană, sub formula condițională a rămânerii în Cuvântul lui Cristos. Împărțirea discursului în patru puncte de reflecție asupra mesajului biblic ne-a oferit posibilitatea de a înțelege structural ce presupune răspunsul afirmativ la chemarea Domnului.
Prima parte intitulată Gramatica vieții învăluite de credință subsumează urmarea lui Cristos în calitate de discipoli, cunoașterea Adevărului și eliberarea din ignoranță prin adeziunea în credință. Consecința acestei alegeri se concretizează prin rămânerea în Cuvântul Domnului, expresie a credinței manifeste, făcându-se astfel trecerea la a doua parte, Cuvântul lui Dumnezeu și Cuvântul Domnului. Ambele forme sunt explicate cu ajutorul revelației prin citări din cartea Genezei, precum și în dezvăluirea Tatălui de către acțiunea Fiului, prin descinderea în aceeași realitate a Cuvântului creator.
În următorul punct, Semnificația Cuvântului și devenirea întru discipoli s-au evidențiat nume atribuite lui Dumnezeu cu diferite semnificații, având rolul, în mentalitatea ebraică, de a precede o realitate prin rostirea lor. Logosul preluat de către discipoli produce efecte prin ascultarea lui și presupune practicarea unui anumit mod de viață, după modelul lui Cristos: chiar dacă nu credeți în mine, credeți în fapte, ca să știți și să recunoașteți că Tatăl este în mine și eu în Tatăl! (In 10,38).
Ultima parte a expunerii, Cunoașterea adevărului și efectele eliberării a făcut referire la substanța Logosului dincolo de materia sonoră perceptibilă, ca realitate ultimă a existenței. Folosirea termenului autoritate în locul celui de putere revelează esența divină sub dubla ipostază – duh și viață. În concluzie, credința vine din predicare, iar predicarea din cuvântul lui Cristos care are puterea eliberării din sclavia necunoașterii, fiind dătător de viață veșnică.
În final, auditoriul a fost invitat să pătrundă în locuința lui Cristos descoperită tuturor prin Sfânta Scriptură, exercitând actul de cunoaștere și recunoaștere a Creatorului prin creație din dubla perspectivă a demnității de fii adoptivi și de prieteni: „(…) celor care l-au primit, celor care cred în numele lui, le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu” (In 1,12). „(…) V-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl vi le-am făcut cunoscute” (In 15,15).
Pr. Virgil Blaj, rector formativ al Institutului, în calitate de moderator al conferinței biblice, a adresat atât cuvântul inaugural cât și cel final, evidențiind importanța reconstruirii din interior, prin cunoașterea și asimilarea învățăturii creștine, expresie a dorinței de colaborare la planul divin.
*
Mai multe imagini se pot vedea aici.