Loading...

Declarația comună de la Abu Dhabi

Importanța gestului făcut de papa Francisc și Ahmad Al-Tayyib, care au semnat o Declarație comună la Abu Dhabi în lumina pontificatelor precedente, subliniază convingerea că la baza extremismului se află interpretările greșite ale textele religioase și slăbirea valorilor spirituale.

Papa Francisc și marele imam de Al-Azhar, dr. Ahmad al-Tayyib, semnează o Declarație comună la Abu Dhabi.

În cadrul vizitei efectuată în zilele 3-5 februarie a.c. de papa Francisc în Emiratele Arabe Unite, a avut loc luni, 4 februarie, o ceremonie de o importanță deosebită pentru relațiile religioase dintre Biserica catolică și islam. Papa Francisc și marele imam al moscheii Al-Azhar din Cairo, dr. Ahmad Al-Tayyib, au semnat o Declarație comună în care se afirmă rolul religiilor în actualul context istoric și obligația acestora de a condamna violența, educând tinerele generații în spiritul păcii și al valorilor religioase. 

Semnificația Declarației comune este ilustrată într-un editorial de Andrea Tornielli, care scoate în evidență rădăcinile istorice ale întâlnirii interreligioase de la Abu Dhabi:

«Opt sute de ani după întâlnirea dintre Francisc din Assisi și sultanul al-Malik al-Kamil, papa care poartă numele Sfântului din Assisi se prezintă înaintea ”fraților musulmani” ca un ”om credincios însetat de pace”. Și împreună cu marele imam de Al-Azhar semnează o Declarație menită să marcheze nu doar istora relațiilor dintre creștinism și islam, dar istoria însăși a lumii islamice.

Papa Francisc, inventatorul expresiei ”război mondial pe bucăți”, pășește prin această călătorie și acest gest pe drumul trasat de predecesorii săi și face un pas înainte. Deja Sfântul Ioan Paul al II-lea, începând cu întâlnirea de la Assisi din 1986 – când asupra lumii apăsa amenințarea nucleară care, din nefericire, se prezintă din nou în zilele noastre – a implicat liderii religioși pentru a sublinia că cele mai diverse credințe trebuie să promoveze pacea, coexistența și fraternitatea. După 11 septembrie 2001, când fundamentalismul terorist a intrat din nou cu virulență pe scena internațională, bătrânul pontif polonez a depus toate eforturile ca să scoată orice motivație religioasă abuzului numelui lui Dumnezeu pentru a justifica violența, terorismul, uciderea bărbaților, femeilor și copiilor nevinovați. Pe această cale a pășit și Benedict al XVI-lea pe timpul întregului său pontificat. În septembrie 2006 papa Benedict spunea liderilor țărilor musulmane: ”E necesar ca, fiind credincioși învățăturilor respectivelor tradiții religioase, creștinii și musulmanii să învețe a lucra împreună, după cum deja se întâmplă în diverse experiențe comune, pentru a evita orice formă de intoleranță și a se opune oricărei manifestări de violență”.

Astăzi papa Francisc semnează un document în care nu doar că este respinsă cu hotărâre orice justificare a violenței comisă în numele lui Dumnezeu, dar se fac afirmații importante și obligatorii care se referă la islam și la anumite interpretări ale acestuia. Sunt angajante cuvintele referitoare la respectul față de credincioșii de credințe diferite, condamnarea oricărei discriminări, necesitatea de a proteja toate locurile de cult și dreptul la libertate religioasă, precum și recunoașterea drepturilor femeilor.

Este semnificativă și sublinierea referitoare la una dintre rădăcinile cele mai adânci ale terorismului nihilist, care își trage originea din interpretări greșite ale textelor religioase, dar și dintr-o ”deteriorare a eticii, care condiționează activitatea internațională, și dintr-o slăbire a valorilor spirituale și a simțului de răspundere”. Sunt elemente care favorizează frustrarea și disperarea, ”conducându-i pe mulți să cadă ori în vârtejul extremismului ateu și agnostic, ori în integrismul religios, extremism și fundamentalismul orb”.

Occidentul și Orientul, credincioșii de religii diferite care se uită unii la alții ca frații – declară Episcopul Romei și Marele Imam de Al-Azhar – se pot ajuta reciproc pentru a încerca să evite deflagrația, în toată puterea sa distrugătoare, a războiului mondial pe bucăți».

***

Material apărut pe www.vaticannews.va/ro